FAQ HR-dataportaal

Aanmelden

Waarom moet ik mij individueel inloggen voor het HR-dataportaal?

U moet zich individueel aanmelden vanwege ons veiligheidsbeleid. Hierdoor kunnen wij vaststellen of u daadwerkelijk recht heeft op toegang tot de data van de betreffende organisatie. Uw collega’s moeten zich daarom ook individueel aanmelden voor het HR-dataportaal. 

Kunnen mijn collega’s ook toegang krijgen tot het HR-dataportaal?

Ja, uw collega’s kunnen ook toegang krijgen tot het HR-dataportaal. Zij moet zich om veiligheidsredenen individueel aanmelden. Dit kan via www.datadiensten.pfzw.nl. Er geldt geen maximumaantal gebruikers per organisatie.

Hoelang duurt het voordat ik na aanmelden toegang krijg tot het HR-dataportaal?

De verificatie en goedkeuring van uw account duurt maximaal twee werkdagen. Zodra dit is afgerond, ontvangt u van ons een bevestiging per e-mail.

Hoe weet ik of mijn organisatie al een betaald abonnement heeft?

Wanneer u zich aanmeldt controleren wij of uw organisatie al een betaald abonnement heeft. Dit doen wij aan de hand van uw PFZW-organisatienummer. Wanneer uw organisatie al een betaald abonnement heeft voegen wij u toe aan het bestaande abonnement. Bij twijfel kunt u altijd een email sturen naar datadiensten@pfzw.nl

Kan ik midden in het jaar switchen tussen de modules?

Ja, dat is mogelijk. Als uw organisatie gebruik maakt van een betaalde module ontvangen zij jaarlijks de factuur. Wanneer u halverwege het jaar wijzigt van abonnement, sturen wij u een aanvullende factuur voor de resterende maanden. De kosten voor het eerste jaar staan wel vast. Na één jaar kunt u maandelijks opzeggen.

Data

Waar komen de data vandaan die getoond worden in het HR-dataportaal?

De data uit het HR-dataportaal komen bij PFZW binnen via de Uniforme Pensioenaangifte (UPA). Vervolgens worden vervolgens geaggregeerd, waardoor ze niet herleidbaar zijn tot individuele personen.

Over welke periode wordt er data in het HR-dataportaal getoond?

In het HR-dataportaal wordt de data van het lopende jaar en de data van de drie voorgaande jaren getoond.

Kunnen andere organisatie de data van mijn organisatie inzien?

Nee, technisch is het HR-dataportaal zo ontwikkeld dat het niet mogelijk is om data te zien van organisaties waartoe u geen toegang hebt.

Hoe zorgen jullie dat alleen ik de data van mijn organisatie te zien krijg?

Iedere gebruiker dient zich individueel aan te melden voor het HR-dataportaal. Na aanmelding volgt een verificatieproces waarbij we verschillende controles uitvoeren om te verifiëren of u daadwerkelijk gerechtigd bent om toegang te krijgen tot het HR-dataportaal en de data van uw organisatie. We verifiëren bijvoorbeeld of de gebruiker daadwerkelijk werkzaam is bij de betreffende organisatie. Indien de organisatie al gebruikmaakt van het HR-dataportaal, informeren we ook de hoofdgebruiker. Het is echter niet mogelijk voor ons om te controleren welke afspraken er binnen de organisatie gelden en welke rechten deze persoon heeft binnen de organisatie. Dit valt onder de verantwoordelijkheid van de organisatie.

Wat wordt er bedoeld met ‘de regio’?

De data van uw organisatie wordt middels de benchmark vergeleken met organisaties uit dezelfde branche in uw regio en landelijk. Met ‘de regio’ bedoelen wij de 28 Regioplus-arbeidsmarktregio’s. De regio waaraan uw organisatie in het HR-dataportaal is gekoppeld, komt overeen met de regio waarin de hoofdvestiging van uw organisatie zich bevindt.

Is het mogelijk om mijn data te exporteren naar Excel?

Ja, dat kan. Met de Inzicht&Benchmark en Analyse Light module is het alleen mogelijk om het jaaroverzicht in PDF te downloaden. Maakt u gebruik van de module Analyse of Vooruitkijken? Dan is het mogelijk om van ieder rapport een download naar CSV te maken. Uitzondering hierop zijn de rapportages die gebaseerd zijn op verzuimdata.

Wat kan ik met een download van een CSV-bestand?

De export naar CSV geeft een gestructureerde opsomming van de data in een door komma gescheiden formaat. De data zijn uitgesplitst op verschillende variabelen, zoals personen, fte, deeltijdfactor, salaris, etc. Bovendien zijn de data ook uitgesplitst op de verschilde filters zoals kwartaal/jaar, geslacht, leeftijdsklasse en functierubriek. Hierdoor heeft u de vrijheid om naar eigen inzicht en in groter detail de data te analyseren. 

Wanneer worden de data geüpdatet?

De data worden elk kwartaal geüpdatet. PFZW brengt u per mail op de hoogte als de data van uw organisatie in het HR-dataportaal actueel en compleet zijn. Aan het einde van een kwartaal hebben werkgevers een maand om de data via de UPA door te geven. Vervolgens heeft PFZW nog ongeveer 2 weken nodig om de data te verwerken. Wij doen ons uiterste best om de nieuwste data zo snel mogelijk live te zetten.

Welk aantal medewerkers zie ik onder ‘aantal medewerkers’?

Bij het aantal medewerkers wordt de stand op de laatste dag van het kwartaal weergegeven en voor het jaaroverzicht de stand op 31 december van het betreffende jaar. Alle medewerkers die op de peildatum in dienst zijn worden meegenomen. Hieronder vallen ook oproepkrachten. Stagiairs, vakantiekrachten, medewerkers met een arbeidsverhouding die in de toekomst start en medewerkers die de AOW leeftijd hebben gepasseerd worden niet meegenomen.

Staan de data van alle medewerkers uit de sector Zorg & Welzijn in het HR-dataportaal?

Nee, het HR-dataportaal bevat alleen data van werknemers die zijn aangesloten bij PFZW en die een pensioenregeling bij PFZW hebben. Deze data krijgen wij elke maand binnen via de Uniforme Pensioenaangifte (UPA). De data van bijvoorbeeld ZZP'ers en PNIL'ers staan dus niet in het HR-dataportaal. Verder zijn de UMC-ziekenhuizen niet aangesloten bij PFZW en zijn dus de data van deze persnonen niet beschikbaar in het HR-dataportaal.

Hoe worden de in- en uitstroomdata berekend?

De in- en uitstroomdata van uw organisatie worden uitgedrukt in (absolute) medewerker aantallen. Dit verandert naar percentages zodra de benchmark wordt aangezet. De percentages worden berekend door de in- en uitstroomaantallen te delen door het personeelsbestand van het vorige kwartaal.

Waarom klopt de som; aantal medewerkers vorig kwartaal + (instroom - uitstroom) niet altijd met de eindstand van het huidige kwartaal?

Er zijn een twee redenen waarom de som niet altijd klopt:

  • Dit kan komen door uitstroom van medewerkers op de laatste dag van het kwartaal. De eindstanden van een kwartaal zijn inclusief personen die uitstromen op het einde van het kwartaal. Dit kan betekenen dat zowel de laatste werkdag van deze persoon, als de ‘uitdienstdatum’ op dezelfde dag vallen. Wanneer iemand dan twee kwartaalstanden met elkaar vergelijkt worden er ten onrechte personen meegenomen die al zijn uitgestroomd.
  • Er kan naast reguliere in- of uitstroom ook sprake zijn van FODA (Fusie, overname, decentralisatie of afsplitsing). In het HR-dataportaal wordt alleen de regulieren mobiliteit getoond, terwijl er dus ook een toename/afname van het personeelsbestand kan zijn door FODA.

Waarom klopt de som; instroompercentage minus uitstroompercentage niet altijd met het resultaat?

In het HR-dataportaal worden de getoonde data afgerond op één decimaal. Echter, bij de berekeningen die worden uitgevoerd om tot bepaalde data te komen, wordt gebruik gemaakt van de originele getallen. Hierdoor kan het bijvoorbeeld voorkomen dat bij een instroompercentage van 8,1% en een uitstroompercentage van 3,0%, het resultaat 5,0% weergeeft, in plaats van de verwachte 5,1%.

Waarom komt het aantal personen uit mijn organisatie die ik zie in de MijnOrganisatie omgeving van PFZW en het HR-dataportaal niet overeen?

Het kan voorkomen dat het aantal personen in de verschillende omgevingen niet overeenkomt. Dit komt omdat in MijnOrganisatie gaat om het aantal inkomstenverhoudingen en in het HR-dataportaal om het aantal personen. Eén persoon kan meerdere inkomstenverhoudingen hebben bij een organisatie. 

Kan ik zelf kiezen welke organisaties er worden meegenomen in de benchmark?

Nee, dit is niet mogelijk. De benchmark bestaat standaard uit organisaties binnen dezelfde branche in uw eigen regio en landelijk. Met ‘de regio’ bedoelen wij de 28 Regioplus-arbeidsmarktregio’s. De regio waaraan uw organisatie in het HR-dataportaal is gekoppeld, komt overeen met de regio waarin de hoofdvestiging van uw organisatie zich bevindt.

Kan ik zelf kiezen welke branche er wordt meegenomen in de benchmark?

Nee, helaas is dit nog niet mogelijk.

Waarom is het mogelijk dat ik analyses kan maken waarbij de getoonde data herleidbaar zijn naar een persoon of een kleine groep personen?

Door verschillende dwarsdoorsnedes in de data te maken, kan het voorkomen dat de uiteindelijke selectie leidt tot een dermate kleine groep medewerkers die te herleiden zijn naar individuele personen. Ondanks dit risico hebben we ervoor gekozen deze data toch te tonen, gezien alleen geautoriseerde personen toegang hebben tot het HR-dataportaal. Desalniettemin is het belangrijk om altijd alert te zijn bij het verspreiden van de data uit het HR-dataportaal binnen uw organisatie. 

Hoe komen de weergegeven functierubrieken tot stand?

Maandelijks ontvangen wij via de Uniforme Pensioenaangifte (UPA) de unieke functieomschrijvingen van iedereen aangesloten bij PFZW. Daarbij hebben wij een algoritme ontwikkeld die deze functieomschrijvingen vertaalt naar functierubrieken. In de begrippenlijst die te vinden is in het HR-dataportaal vindt u een beschrijving van alle functierubrieken.

Kan ik de data ook op afdelingsniveau bekijken?

Nee, dit is niet mogelijk. Deze data krijgt PFZW namelijk niet door via de Uniforme pensioenaangifte.

Kan ik in het HR-dataportaal een optelling zien van de data van mijn organisaties inclusief aangesloten dochterorganisaties?

Nee, dit is helaas nog niet mogelijk.

Is het mogelijk om de data van twee of meerdere functierubrieken met elkaar te vergelijken?

Ja, dit is mogelijk in de Analyse module, specifiek in het onderdeel Zelf Samenstellen. Met Zelf Samenstellen kunt u zelf bepalen welke data op de x-as en y-as getoond wordt. Zo kunt u verschillende functierubrieken op de x-as plaatsen en deze vergelijken op basis van variabelen zoals instroom, uitstroom en deeltijdfactor.

Factuur

Wanneer ontvangt mijn organisatie de factuur?

Het abonnement loopt een jaar en loopt vanaf de datum dat de betaalde module is geactiveerd. De opvolgende maand wordt de factuur verstuurd naar het opgegeven factuuradres. Na een jaar ontvangt u opnieuw een factuur en is het abonnement maandelijks opzegbaar.

Wie ontvangt de factuur?

De factuur wordt verzonden naar het opgegeven factuuradres van de organisatie met daarop als persoon de hoofdgebruiker van het PFZW HR-dataportaal. De eerste gebruiker die een account aanmaakt op een organisatie wordt bij ons beschouwd als hoofdgebruiker. Dit blijft zo totdat er vanuit de betreffende organisatie een wijziging wordt doorgegeven. 

Gebruikers

Wanneer ben ik hoofdgebruiker?

U bent hoofdgebruiker als u als eerste van uw organisatie een abonnement afsluit. Dit hoofdgebruikerschap kan alleen worden overgedragen aan gevalideerde gebruikers gekoppeld aan het organisatienummer. Op verzoek kunt u de hoofdgebruiker van uw organisatie laten wijzigen. Stuur dan een mail aan datadiensten@pfzw.nl

Wat kan ik als hoofdgebruiker meer dan een subgebruiker?

Een hoofdgebruiker heeft geen extra mogelijkheden in het HR-dataportaal. Als hoofdgebruiker heeft u wel het type abonnement gekozen en eventuele dochterorganisaties toegevoegd. Daarnaast wordt de factuur met de naam van de hoofdgebruiker verstuurt naar het opgegeven factuuradres. Tot slot kan de hoofdgebruiker accounts opzeggen van subgebruikers. Het opzeggen van gebruikers is mogelijk door een email te sturen naar datadiensten@pfzw.nl

Gegevens wijzigen

Is het mogelijk om mijn profielgegevens aan te passen?

Nee, het is op dit moment niet mogelijk om zelf uw profielgegevens aan te passen. Indien u uw gegevens wilt wijzigen, kunt u een verzoek sturen naar: datadiensten@pfzw.nl

Is het mogelijk om mijn abonnement aan te passen?

Ja, het is mogelijk om uw abonnement te wijzigen. Dit kunt u zowel doen in de Inzicht&Benchmark module als door een email te sturen naar datadiensten@pfzw.nl

Moeder- en dochterorganisaties

Kan ik dochterorganisaties toevoegen aan het HR-dataportaal?

Ja, dit is mogelijk. Bij het aanmaken van een account op het HR-dataportaal kunt u direct een dochterorganisatie toevoegen. Indien u al toegang heeft, kunt u dochterorganisaties toevoegen via de optie 'Mijn profiel' in het HR-dataportaal. Mocht dit om enige reden niet lukken, dan kunt u een e-mail sturen naar datadiensten@pfzw.nl.

Wie kan de data van aangesloten dochterorganisaties inzien?

Alle gebruikers van het HR-dataportaal die toegang hebben tot de hoofdorganisatie, hebben ook inzage in de data van de aangesloten dochterorganisatie(s). Indien gewenst kan PFZW op verzoek van de hoofdgebruiker de rechten per subgebruiker aanpassen, conform de wensen van de organisatie.

Zijn er kosten verbonden aan het toevoegen van dochterorganisaties?

Het toevoegen van dochterorganisaties aan de module Inzicht&Benchmark is kosteloos. Echter, bij het toevoegen van dochterorganisaties aan één van de betaalde modules wordt er een bedrag van € 300,- per jaar per dochterorganisatie in rekening gebracht voor uw organisatie, met een maximum van € 1.500,- (exclusief btw). Indien u meer dan vijf dochterorganisaties wenst toe te voegen, wordt hier geen extra vergoeding voor berekend.

Module Inzicht&Benchmark

Wat is de module Inzicht&Benchmark?

Met de module Inzicht&Benchmark krijgt u kosteloos geaggregeerd inzicht in:

  • De personele kengetallen van de medewerkers van uw organisatie (leeftijd, salaris, woonplaats, deeltijdfactor, en meer)
  • De in- en uitstroom van uw medewerkers
  • Zelfverklarende dashboards
  • Regionale en landelijke benchmark
  • Een handig jaaroverzicht dat u kunt downloaden naar PDF

Wat kost de toegang tot de module Inzicht&Benchmark?

Toegang tot de module Inzicht&Benchmark gratis. De benchmark wordt gratis beschikbaar gesteld tot en met 30 novemeber 2025 door het Ministerie van Volksgezondheid Welzijn en Sport. Mocht dit komen te vervallen bent u niet verplicht tot het betalen van een vergoeding.

Module Analyse Light

Wat is de module Analyse Light?

Met de module Analyse Light beschikt u naast de onderdelen van de module Inzicht&Benchmark ook over:

  • Interactieve dashboards. Zo kunt u zelf met de data aan de slag.
  • Filters op de verschillende dashboards. U kunt de data filteren op Tijd, Geslacht en op functierubriek. Dit maakt het HR-dataportaal uniek!
  •  Het dashboard 'Gemiddelde pensioenleeftijd' en het dashboard 'Verblijfsduur'.

Wat kost de toegang tot de module Analyse Light?

De module Analyse Light is speciaal ontwikkeld voor relatief kleine organisaties. Een organisatie tot en met 1000 medewerkers betaald € 990,- per jaar. Voor iedere extra medewerker wordt € 1,- in rekening gebracht. De bedragen zijn exclusief btw. De peildatum van het aantal medewerkers van uw organisatie wordt bepaald op 30 juni of 31 december, afhankelijk van het moment van aanmelden.

Module Analyse

Wat is de module Analyse?

Met de module Analyse beschikt u naast de onderdelen van de module Inzicht&Benchmark ook over:

  • Interactieve dashboards. Zo kunt u zelf met de data aan de slag.
  • Filters op de verschillende dashboards. U kunt de data filteren op Tijd, Geslacht en op functierubriek. Dit maakt de het HR-dataportaal uniek!
  • Het dashboard ‘Gemiddelde pensioenleeftijd’, ‘Verblijfsduur’, Behoud van instroom’ en ‘Combinatie in- en uitstroom’
  • De mogelijkheid om een dashboard zelf samen te stellen. In tegenstellen tot alle andere dashboards in het HR-dataportaal, waar de variabele ‘Tijd’ altijd op de x-as staat, kunt u dit volledig naar eigen wens aanpassen.
  • Een export waarmee u de data uit een dashboard exporteert naar een CSV-bestand.

Wat kost de toegang tot de module Analyse?

De module Analyse kost € 1.990 per jaar. De kosten voor het toevoegen van een dochterorganisatie bedragen € 300,- per dochterorganisatie. Het totale abonnementsbedrag kan oplopen tot maximaal € 3.490,- per jaar voor het toevoegen van vijf of meer dochters. De bedragen zijn exclusief btw.

Is het mogelijk om bij Zelf Samenstellen de datalabels aan te zetten?

Nee, er is geen toggle voor de datalabels beschikbaar. Voor een compleet overzicht van de absolute aantallen of percentages kunt u doorklikken naar een tabelweergave van de geselecteerde data door rechtsboven op het icoontje van een tabel te klikken.

Kan er ook een gemiddelde en/of totaal worden toegevoegd in de tabelweergave van Zelf Samenstellen?

Nee, dit is niet mogelijk binnen Power BI waarin het HR-dataportaal is gebouwd.

Module Vooruitkijken

Wat is de module Vooruitkijken?

Met de module Vooruitkijken beschikt u naast de onderdelen van Analyse ook over:

  • Het dashboard ‘kans op beïnvloedbare uitstroom’. Dit dashboard toont groepen binnen uw organisatie die een hoger dan gemiddeld risico hebben om uit te stromen. Het gaat om uitstroom waar de organisatie grip op heeft. Uitstroom naar pensioen wordt dus niet meegeteld. De voorspelling wordt gedaan op basis van variabelen zoals leeftijd, functie, geslacht, salaris en de afstand tussen de woonplaats en de organisatie.
  • Het dashboard ‘Ontwikkeling van de AOW-gerechtigde leeftijd’. Dit dashboard toont hoeveel medewerkers er in uw organisatie de aankomende vijf jaar de AOW-gerechtigde leeftijd bereiken.
  • Het dashboard ‘Kans op uitval’. Als uw organisatie het HR-dataportaal heeft gekoppeld met Vernet krijgt u inzicht in de kans dat medewerkers de aankomende 2 jaar uitvallen met verzuim langer dan drie maanden.

Wij streven ernaar de module Vooruitkijken richting de zomer van 2024 live te hebben.

Wat kost de toegang tot de module Vooruitkijken?

De module Vooruitkijken kost € 2.990 per jaar. De kosten voor het toevoegen van een dochterorganisatie bedragen € 300,- per dochterorganisatie. Het totale abonnementsbedrag kan oplopen tot maximaal € 4.490,- per jaar voor het toevoegen van vijf of meer dochters. De bedragen zijn exclusief btw.

Wat wordt er verstaan onder Beïnvloedbare uitstroom?

Het voorspelmodel beïnvloedbare uitstroom maakt een inschatting van de kans dat werknemers binnen één jaar uit dienst gaan. Het model richt zich specifiek op (mogelijk) beïnvloedbare uitstroom, wat betekent:

Werknemers die uit dienst gaan en later een nieuw dienstverband aangaan bij een andere werkgever binnen Zorg en Welzijn, waarbij een aansluiting bij PFZW een voorwaarde is.

De voorspellingen worden getoond per groep (bijvoorbeeld leeftijdsklasse of functierubriek). Per groep wordt een percentage getoond, die een inschatting is van de kans op beïnvloedbare uitstroom binnen die groep. Als op organisatieniveau bijvoorbeeld een voorspelling van 10% wordt gedaan kan dit als volgt geïnterpreteerd worden:

'De verwachting van het model is dat 10% van alle op dit moment actieve medewerkers binnen een jaar zal uitstromen en bij een andere werkgever in Zorg en Welzijn aan het werk zal gaan. Stel dat uw organisatie 1000 medewerkers heeft, dan is de verwachting dat 100 (10%) medewerkers uit zullen stromen naar een andere werkgever binnen Zorg en Welzijn.'

Op basis van welke kenmerken komt de voorspelling voor Beïnvloedbare uitstroom tot stand?

Het model leert verbanden tussen kenmerken van werknemers, werkgevers, dienstverbanden en het wel of niet uitstromen in het aankomende jaar kennen. Hiervoor wordt twee jaar aan historische data gebruikt waar zowel de kenmerken van medewerkers als de historische uitstroom in staat.

Vervolgens maakt het model op basis van de actuele data, waar alleen de kenmerken van de medewerkers bekend zijn, een voorspelling om een kans op beïnvloedbare uitstroom in te schatten. Het totale model bevat meer dan 100 kenmerken die gebruikt worden voor een zo nauwkeurig mogelijke voorspelling. Voor het grootste gedeelte wordt de voorspelling op basis van onderstaande kenmerken bepaald:

  • Lengte dienstverband
  • Leeftijd
  • Contract voor onbepaalde tijd (ja/nee)
  • Historisch uitstroompercentage werkgever
  •  Werkgeversgrootte

Waarom is er een dip in het aantal fte in 2028 met betrekking tot de AOW-leeftijd?

In 2028 stijgt de AOW-leeftijd met 3 maanden. Dit zorgt voor een dip in de aantallen bij elke werkgever, omdat niemand in Q1 2028 de AOW-leeftijd bereikt.

Add-on Vernet

Wat is de add-on Vernet?

Als uw organisatie klant is bij Vernet Verzuimnetwerk B.V kunt u in het HR-dataportaal analyses maken met de verzuimgegevens van uw organisatie. Deze data ontvangt PFZW na uw opdrachtverstrekking aan Vernet. Vervolgens vindt u in het HR-dataportaal dashboards over het Verzuimpercentage, de Meldingsfrequentie en het Nulverzuim. Heeft u organisatie ook de beschikking over de module Vooruitkijken? Dan heeft u ook toegang tot het voorspelmodel 'Kans op uitval’. Dit model voorspelt de kans dat medewerkers van een organisatie de komende 2 jaar met uitval langer dan drie maanden in aanraking komen.

Wat kost de toegang tot de add-on Vernet?

De add-on Vernet kost € 250,- per jaar voor organisatie tot en met 500 medewerkers en € 500,- voor organisaties met meer dan 500 medewerkers. De genoemde bedragen zijn exclusief btw.

SPP-tool

Wat is de SPP-tool?

De SPP-tool in onderdeel van het HR-dataportaal en kan als add-on worden toegevoegd aan de module Vooruitkijken. De SPP-tool geeft een voorspelling op de volgende onderdelen over een periode van 5 jaar:

  • De ontwikkeling van uw personeelsbestand in fte: zorgaanbod
  • De ontwikkeling van de regionale vraag naar zorgproducten in fte aantal cliënten, voor uw eigen organisatie: zorgvraag
  • Het tekort of overschot aan personeel in fte gegeven de ontwikkeling van regionale vraag naar zorgproducten.

Daarnaast is het mogelijk om scenario’s te maken op basis van de deeltijdfactor en pensioenleeftijd. Door de waarden van deze variabelen te wijzigen ziet u het effect terug in het voorspelde tekort of overschot. In de toekomst is het mogelijk om met meerdere variabelen scenario’s te maken.

Wat kost de toegang tot de SPP-tool?

Het gebruik van de SPP-tool kost € 3.490,- per jaar. Indien uw organisatie al gebruikmaakt van een betaalde module van het HR-dataportaal, verlagen wij de prijs met dit bedrag. Daarnaast zijn er eenmalige kosten voor begeleiding bij de implementatie van de SPP-tool. De omvang van deze begeleiding wordt altijd in overleg met uw organisatie vastgesteld.

Welke data worden er gebruikt in de SPP-tool?

In de SPP-tool is een koppeling gemaakt tussen de UPA-functieomschrijvingen zoals ze bij PFZW binnenkomen en de AZW-beroepsgroepen. Deze koppeling dient door de klant enkel gecontroleerd en indien nodig aangepast te worden. Daarnaast vereist de SPP-tool aanvullende informatie van de klant om de voorspelling te genereren. Deze informatie is organisatie specifiek en verschilt per branche:

Invoerscherm SPP-tool
                   VVT                  GHZ                    GGZ              Ziekenhuizen
Beoordelen en koppelen beroepsgroepen
Verdeling functieomschrijvingen over intra- en extramurale zorg n.v.t. n.v.t. n.v.t.
Cliënten per zorgprofiel n.v.t.

Als gebruiker wordt u stap voor stap door de SPP-tool geleid, zodat u op het juiste moment de benodigde informatie invult.

Wat betekent %fte bij het beoordelen en koppelen van functies met beroepsgroepen?

Op het invoerscherm ‘Beoordeel en koppel functies met beroepsgroepen’ (en specifiek voor de VVT-sector ook op het scherm ‘Cliënten per zorgprofiel’) wordt het %fte weergegeven per unieke functieomschrijving. Dit percentage geeft aan welk deel van het totale personeelsbestand een bepaalde functieomschrijving inneemt voor een organisatie. De berekening van het percentage is gebaseerd op het personeelsbestand op de laatste peildatum (In oktober 2024 is dit dus 31-12-2023). Er wordt onderscheid gemaakt tussen de volgende categorieën:

  • Actieve functies.: weergegeven als het aandeel groter is dan 0,02%
  • Inactieve functies met impact op zorgaanbod: weergegeven als 0,01%
  • Inactieve historische functies zonder impact op zorgaanbod: weergegeven als 0,00%. Deze functies worden tevens gegrijsd.

Hoe komt de voorspelling voor de zorgvraag tot stand?

De data over de zorgvraagvoorspellingen komen uit het Prognosemodel Zorg en Welzijn (PMZW). ABF Research brengt deze voorspelling jaarlijks uit in opdracht van het Ministerie van VWS. De zorgvraagvoorspelling wordt op regionaal niveau gedaan. De bepaling van de regio komt over met de woonplaats van de medewerkers, in de veronderstelling dat medewerkers ongeveer wonen waar ze werken. Als organisatie bent u dus niet specifiek verbonden (en ook niet afhankelijk van) een vastgestelde regio-indeling.

Welke scenario’s kan ik maken in de SPP-tool?

De SPP-tool biedt nu de mogelijkheid om scenario’s te maken met één of meerdere variabelen. Momenteel zijn er twee variabelen beschikbaar, namelijk deeltijdfactor en pensioenleeftijd. In de toekomst worden dit er meer.

Hoe werkt de variabele pensioenleeftijd?

Voor de variabele pensioenleeftijd is de gemiddelde pensioenleeftijd in uw organisatie alvast voor u ingevuld. Deze kunt u handmatig aanpassen. Om een goed inzicht te krijgen, is het raadzaam om eerst de gemiddelde pensioenleeftijd binnen uw organisatie te analyseren in de Analyse module. De ingevoerde waarden worden bij het berekenen toegepast voor alle medewerkers in uw organisatie. In de toekomst worden er meer differentiatiemogelijkheden toegevoegd, zoals de gemiddelde pensioenleeftijd per beroepsgroep.

Voor de volledigheid is het belangrijk te vermelden dat er een verschil is tussen de gemiddelde pensioenleeftijd en de gemiddelde AOW-leeftijd. De gemiddelde pensioenleeftijd verwijst naar het moment waarop mensen gemiddeld met pensioen gaan. Deze is vaak lager dan de AOW-leeftijd. De gemiddelde AOW-leeftijd een door de overheid vastgestelde leeftijd waarop mensen een AOW-uitkeringen ontvangen.

Hoe werkt de variabele deeltijdfactor?

Voor de variabele deeltijdfactor is de gemiddelde deeltijdfactor in ow organisatie alvast voor u ingevuld. Deze kunt u handmatig aanpassen. Om een goed inzicht te krijgen, is het raadzaam om eerst de deeltijdfactor binnen uw organisatie te analyseren in de Analyse module. De ingevoerde waarden worden bij het berekenen toegepast voor alle medewerkers in uw organisatie. In de toekomst worden er meer differentiatiemogelijkheden toegevoegd zoals de gemiddelde deeltijdfactor per beroepsgroep.

Hoe houdt de SPP-tool rekening met het functiehuis van mijn organisatie?

PFZW ontvangt maandelijks de functieomschrijvingen van uw organisatie via de Uniforme Pensioenaangifte (UPA). Deze functies worden automatisch vertaald naar de bijbehorende AZW-beroepsgroepen, die u vervolgens in de SPP-tool kunt terugvinden. In de SPP-tool heeft u de mogelijkheid om handmatig en naar eigen inzicht de toewijzing van unieke functienamen aan AZW-beroepsgroepen aan te passen.

De functies van uw organisatie worden aan de AZW-beroepsgroepen gekoppeld omdat de data over de zorgvraag ook op deze manier worden weergegeven. Dit maakt het vergelijken van de zorgvraag en zorgaanbod eenvoudiger. Daarnaast is het mogelijk om te filteren op de functieomschrijvingen binnen uw eigen organisatie.

Om het dashboard overzichtelijk te houden, worden de top 8 grootste groepen met dezelfde functieomschrijving of AZW-beroepsgroep weergegeven. De overige functies worden ingedeeld in de categorieën “Overig Cliëntgebonden” en “Overig Niet-cliëntgebonden”.

Waarom toont de SPP-tool functies die niet meer voorkomen in mijn huidige functiehuis?

Het kan voorkomen dat u een functieomschrijving tegenkomt die niet direct overeenkomt met uw huidige functiehuis. Dit verschil kan ontstaan doordat de SPP-tool gebruikmaakt van data van de afgelopen 5 jaren om een nauwkeurige voorspelling te maken voor de ontwikkeling van fte. Hierdoor zijn alle unieke functieomschrijvingen zichtbaar die in de afgelopen 5 jaren deel hebben uitgemaakt van uw organisatie, zelfs als ze momenteel niet in uw functiehuis voorkomen.

Geeft de SPP-tool aan welke interventies ik moet doen?

Nee, de SPP-tool adviseert u niet welke interventies om een mogelijk tekort te verkleinen. Wel wordt met de inzichten die de SPP-tool geeft duidelijker welk type interventies kan bijdragen aan het terugdringen van de mogelijke voorspelde tekorten.

Wordt het resultaat weergegeven in aantal medewerkers of fte?

De voorspelling van de ontwikkeling van uw personeelsbestand wordt weergegeven in aantal fte.

Technische vereisten

Op welke apparaten kan ik het HR-dataportaal gebruiken?

Het is mogelijk om het dataportaal te openen via uw PC/laptop of tablet. Toegang via een smartphone wordt niet ondersteund.

Welke technische vereisten zijn nodig voor gebruik van het HR-dataportaal?

Voor optimaal gebruik van het PFZW HR-dataportaal wordt het aanbevolen gebruik te maken van een PC/laptop of tablet met de meest recente versie van Chrome, Safari of Microsoft Edge.

Is het HR-dataportaal beschikbaar in een app?

Het PFZW HR-dataportaal is niet beschikbaar in een aparte app. Het portaal is alleen online benaderbaar via PC/laptop of tablet via www.datadiensten.pfzw.nl.

Is uw vraag nog steeds niet beantwoord? Geen probleem. Stuur dan een e-mail naar datadiensten@pfzw.nl en wij helpen u graag verder.

Begrippenlijst

Benieuwd naar een uitleg van de verschillende begrippen uit het HR-dataportaal? Kijk dan in de begrippenlijst.

Naar de begrippenlijst