Overstappen naar een ander salarispakket

Stapt u over naar een andere salarispakket? Of bent u dat van plan? We helpen u graag verder met een stappenplan, zodat de pensioenaangifte correct verloopt.

Stap 1: Controleer of uw salarispakket geschikt is voor pensioenaangifte

Kijk in het overzicht van softwareleveranciers (pdf) in de kolom Gevalideerd, of het salarispakket geschikt is voor aanleveren van pensioengegevens. Dit wordt aangegeven met ‘ja’ of ‘nee’.

  • Toont kolom Gevalideerd 'ja'?
    Ga naar stap 2. 
  • Toont kolom Gevalideerd 'nee'?
    Dan kan het salarispakket geen pensioenaangiftes aanleveren. Neem contact op met de werkgeversdesk.

Stap 2: Controleer of u een UPA-account nodig heeft

Kijk in de laatste kolom van het overzicht om te zien of u voor het nieuwe salarispakket een UPA-account nodig heeft. Dit wordt aangegeven met ‘ja’ of ‘nee'.

U heeft een UPA-account nodig

  • Geef aan PFZW door welk salarispakket u gaat gebruiken en dat u daarvoor een UPA-account nodig heeft. Stuur een e-mail naar upa@pfzw.nl.
  • Log in op MijnOrganisatie en klik vervolgens op ‘Profiel’ om een UPA-account aan te maken.
  • Ga naar stap 3.

Let op: stapt u per 1 januari over naar een ander salarispakket, dan kunt u pas vanaf dat moment een UPA-account aanmaken. 

U heeft geen UPA-account nodig

  • Ga naar stap 3.

Stap 3: Behoud nummer inkomstenverhouding (IKV-nummer)

Bij het overstappen naar een ander salarispakket is het belangrijk dat het IKV-nummer van de medewerkers met een actief dienstverband in het nieuwe salarispakket gelijk is aan het IKV-nummer in het oude salarispakket. Wanneer de historie van het IKV-nummer niet bekend is, kunt u dit terugvinden onder 'Medewerkers' op MijnOrganisatie. Hier kunt u een overzicht downloaden. 

Stap 4: Behoud datum aanvang arbeidsverhouding van de inkomstenverhoudingen

Als u overstapt naar een ander salarispakket, wijzig dan niet de datum waarop een medewerker in dienst is gekomen. Vul altijd de oorspronkelijke datum van indiensttreding in, zoals deze in het oude systeem stond.

Stap 5. Vul het juiste organisatienummer in bij ‘leveranciersnummer’

Voert u als administratiekantoor de pensioenadministratie van een organisatie?
Vul dan bij ‘nummer leverancier’ het organisatienummer van uw administratiekantoor in. U vindt het organisatienummer op MijnOrganisatie bij ‘Gegevens administratiekantoor’.

Levert u als werkgever zelf de pensioenaangiftes aan?
Vul dan bij ‘nummer leverancier’ uw eigen organisatienummer in. U vindt het organisatienummer op MijnOrganisatie bij ‘Profiel’ en ‘Organisatie’. 

Let op: mogelijk is dit nummer al ingevuld door uw softwareleverancier. U hoeft dan niets te doen. 

Stap 6: Vul het juiste organisatienummer in bij ‘relatienummer aansluiting’

Bij ‘relatienummer aansluiting’ moet altijd het organisatienummer van de organisatie worden ingevuld. 

Het is belangrijk dat u het organisatienummer invult dat hoort bij het loonheffingennummer. Controleer voor de zekerheid of de combinatie van relatienummer en loonheffingennummer klopt. 

Let op: mogelijk is dit nummer al ingevuld door uw softwareleverancier. U hoeft dan niets te doen. 

Houdt u geen rekening met bovenstaande stappen? Dan heeft dat een aantal gevolgen:

  • een onjuiste factuur
  • dubbele registraties van uw medewerkers
  • een onjuist pensioenoverzicht voor uw medewerkers
  • een verkeerde berekening van de pensioenen