Veel zorg- en welzijnsmedewerkers met geldzorgen, werkgever wordt niet altijd om hulp gevraagd

25-11-2022 | Hoewel 80% van de zorg- en welzijnsmedewerkers geldzorgen heeft, vragen de meeste mensen hun werkgever niet om hulp. Dit blijkt uit cijfers van ledenorganisatie PGGM&CO en Pensioenfonds Zorg en Welzijn (PFZW) onder 1054 zorg- en welzijnsmedewerkers. 

Grootste zorg: rondkomen

De grootste zorg die medewerkers hebben is of het nog wel lukt om van hun salaris rond te komen. Vanwege de stijgende prijzen proberen mensen kritischer te kijken in de supermarkt, staat de verwarming een graadje minder hoog en is er minder ruimte voor leuke dingen. 

Joanne Kellermann, bestuursvoorzitter van Pensioenfonds Zorg en Welzijn: ‘Geldzorgen  hebben zowel thuis als op het werk mentaal en fysiek hun weerslag op medewerkers. Voor de zo belangrijke beroepsgroepen binnen zorg en welzijn is dit zorgelijk. Het is een zware last voor mensen en hun gezin. Het is daarom belangrijk dat medewerkers die financiële problemen hebben of verwachten, tijdig hulp zoeken en vragen. Juist ook bij hun werkgever.’

Rol werkgever

De meeste werkgevers (85%) zouden graag hun medewerkers met geldzorgen willen helpen. Maar werknemers weten hun werkgever niet altijd te vinden: slechts een kwart van de werknemers geeft aan bij hun baas aan te kloppen als er geldzorgen zijn. Een van de redenen dat medewerkers hun werkgever niet om hulp vragen is dat zij hun financiën privé vinden. Ook wordt er getwijfeld of de werkgever kan of wil helpen. 

Persbericht
Wilt u meer weten over dit onderwerp? Lees dan hier het persbericht.