In gesprek met Ahold Delhaize over klimaat, natuur en biodiversiteit

19-06-2024 | PFZW heeft invloed op bedrijven waarin we beleggen. Als we vinden dat het nodig is, gaan we in gesprek met deze bedrijven. Bijvoorbeeld met bedrijven in de voedingsmiddelenindustrie over klimaat of natuur en biodiversiteit. 

Ook met Ahold Delhaize, het moederbedrijf van Albert Heijn, Bol.com, Etos en Gall & Gall, zijn we in gesprek. We praten met ze over onderwerpen als gezondere voeding, ontbossing en over het beperken van CO2-uitstoot. 

Duidelijke stappen in nieuwe strategie

Ahold Delhaize is zich bewust van haar verantwoordelijkheid en de invloed die ze hebben op onder andere de gezondheid van hun klanten. Ze willen bijvoorbeeld meer invloed hebben op de samenstelling van producten. Door meer eigen merkproducten te verkopen hebben ze zelf invloed op de hoeveelheid suiker en zout in producten. En hebben ze meer zicht op de grondstoffen die ze inkopen. Ook kunnen ze dan beoordelen of deze met aandacht voor mens en natuur zijn geproduceerd.

Voor grote organisaties, zoals Ahold Delhaize, met veel winkels en producten die vervoerd worden is er een extra verantwoordelijkheid voor een leefbare wereld. Ahold heeft als doelstelling om in 2030 de uitstoot van CO2 te verminderen met 50 procent. Ze maken daarvoor gebruik van duurzamere  koelsystemen, fossielvrije verwarming en transport en hernieuwbare energie.

Er zijn meer verbeteringen mogelijk

Wij vinden het goed dat Ahold Delhaize deze stappen neemt. Wel blijven we met het bedrijf in gesprek om te kijken of er meer verbeteringen mogelijk zijn. We letten daarbij vooral op CO2-uitstoot en ontbossing die bijvoorbeeld gelinkt is aan soja en palmolie. Een belangrijk punt in onze gesprekken is daarom het vergroten van inzicht in de herkomst van grondstoffen die ontbossing kunnen veroorzaken.

Meer weten over hoe we in gesprek gaan met bedrijven en onze invloed uitoefenen als belegger?