Nieuwe zorgmedewerkers zijn tevreden over hun baan

06-07-2021 | Het afgelopen jaar was er veel aandacht voor de werkdruk in de zorg. Die werkdruk is op veel plaatsen al jaren hoog, en corona deed er nog een flinke schep bovenop. Toch zijn veel medewerkers in de sector zorg en welzijn goed te spreken over hun baan. Dat geldt zeker voor mensen die nieuw zijn in de sector. Zij hebben het na een half jaar in hun nieuwe baan goed naar hun zin. Het werk voldoet aan hun verwachtingen en ze halen voldoening uit het contact met cliënten. 

Dat blijkt uit onderzoek dat we samen met ledenorganisatie PGGM&Co deden onder ruim 3.500 nieuwe medewerkers in de sector. Verreweg de meeste nieuwe medewerkers zijn sterk gemotiveerd en kiezen bewust voor een baan in de zorg en welzijn. De belangrijkste redenen die ze noemen zijn de inhoud van het werk, het contact met cliënten en de voldoening die zinvol werk geeft.

De nieuwe baan krijgt een 8

Intreders geven hun nieuwe werk na een aantal maanden gemiddeld een rapportcijfer 8. De helft van de mensen bevalt het werk zelfs beter dan verwacht. Sommigen zijn toch minder tevreden. Zij hebben dan vooral kritiek op het inkomen, de hoge werkdruk, administratief gedoe, te weinig uren op hun contract en de organisatie waar ze werken. 

Parttimers willen meer werken

In de sector zorg en welzijn werken veel parttimers. Ongeveer een derde van de mensen die meededen aan het onderzoek geeft aan graag méér uren te willen werken. Een deel daarvan zegt dat het niet mogelijk is vanuit de werkgever, het rooster het niet toelaat of het vanuit de werkgever simpelweg nooit is gevraagd. Voor werkgevers met een krappe bezetting en veel parttimers lijkt hier winst te behalen: praat erover en kijk of roosters iets zijn aan te passen.

Geen plannen voor vertrek

De grote tevredenheid blijkt ook uit de plannen voor de toekomst. De meerderheid verwacht de komende vijf jaar of langer bij de huidige werkgever te blijven werken. Eén op de acht wil op korte termijn stoppen bij de huidige werkgever, maar het merendeel daarvan wil wel in de zorg en welzijn blijven werken.

Krappe arbeidsmarkt

De krapte op de arbeidsmarkt in de zorg en welzijn is groot en wordt de komende jaren naar verwachting alleen maar groter. Om de kwaliteit van de zorg te blijven waarborgen, is het dan ook belangrijk om de instromende medewerkers zoveel mogelijk voor de lange termijn aan de sector te binden. Daar gaat het soms nog mis. Ander onderzoek, onder andere van verpleegkundigenorganisatie NU’91, laat dat zien. Veel mensen die al langer in de zorg werken, overwegen te vertrekken. De hoge werkdruk, zware werktijden en gebrek aan waardering en beloning worden vaak genoemd als reden om ander werk te overwegen. Ons onderzoek laat zien dat er kansen liggen om deze mensen te behouden voor de sector. Maar dan moet er wel wat gebeuren. Werkgevers, werknemers én de overheid zullen samen moeten werken aan een vitale en gezonde sector. En ook wij denken daar graag over mee.

Joanne Kellermann
Voorzitter bestuur PFZW

Geef uw mening over deze publicatie

Ook in Kellermanns Kijk